Verkligheten kommer in oavsett – mobiler och nätet påverkar 

“Mobiler och nätet” engagerar och påverkar oss alla i någon mån och i olika hög grad. Framförallt är frågan hur vi ska förhålla oss till ungas användning av mobiler och nätet inte helt enkel. Oavsett om du/din skola befinner sig på skalan från relativt tillåtande till mer restriktiv angående användning av mobiler och nätet i undervisningen så behöver vi lyfta in samtalet i klassrummet. För det första kommer verkligheten in i klassrummet hur vi än gör. Det som utspelar sig i klassrummet eller i korridoren, inverkar på vad som händer på nätet, på fritiden och omvänt. För det andra driver tekniken på och förändrar hur vi kommunicerar, interagerar eller intrigerar med varandra. Många elever upplever stress av sociala medier och behöver stöd med att hålla uppmärksamhet och fokus borta från mobilerna. Det vi kan bidra med är medvetenhet om hur vi påverkas av miljöer, jargonger, språkbruk, synsätt och mana till eftertänksamhet för att skapa sunda och schyssta vanor.

Här följer inslag och lärresurser:

Mobiltelefoner i skolans värld – ja eller nej?

Ett kort filmklipp från Orka Plugga på lite drygt 5 minuter, som väcker många tankar för små som stora:

Tre skäl att skippa mobilförbud i skolan

Anita Grigic Magnusson forskar om elever och mobiltelefoner i skolan vid institutionen för tillämpad IT på Göteborgs universitet. (Hon har dessutom tidigare varit lärare på vår skola). Här i SVT- klippet berättar Anita varför ett mobilförbud är fel väg att gå: Tre skäl att skippa mobilförbud i skolan

Högläsning av “Junos Vlogg – kaos och katastrofer”

Författaren och krönikören Linda Skugge har skrivit boken”Junos Vlogg – kaos och katastrofer” som  handlar om hur det snabbt kan bli så fel och hur svårt det är att rätta till misstag gjorda i sociala medier. Boken bjuder på skratt samtidigt som den är tänkvärd och speglar vad som kan hända när man skämtar på någon annans bekostnad. Verkligheten online vävs ihop med verkligheten offline så som det görs för dagens unga. I boken lyfter Linda Skugge stark vänskap och sociala medier med dess möjligheter i att bredda och berika men även bedröva.

Kort sammanfattning av boken:

Boken handlar om Juno, en tystlåten och blyg tjej som har en egen Youtubekanal där hon vågar vara sig själv genom att dansa och sjunga. Kompisen Fairy filmar. Fairy är dessutom den enda följaren. En dag spelar Juno in ett inslag där hon imiterar och driver med klasskompisen Shrey och kallar henne för Shrey leverpastej. Av misstag lägger Juno ut fel vlogg på sin kanal och stormen brakar loss. Så fort Juno upptäcker misstaget tar hon så klart bort vloggen, men den har redan upptäckts av flera i klassen, som sprider den vidare som en löpeld på Snap och Instagram. Det är svårt att få ett inlägg ogjort. Plötsligt har Junos Youtubekanal massvis med nya prenumeranter och elaka kommentarer flödar.

Lärarhandledning till boken om Junos vlogg; Kaos och katastrofer

Utifrån Linda Skugges bok “Junos vlogg – Kaos och katastrofer” har internetforskaren Annakarin Nyberg  tagit fram ett fördjupningsmaterial som kan hjälpa dig att ta dig an samtal och synliggöra förhållningssätt. Materialet kan även användas fristående. Klicka här för att komma till lärarhandledningen:  “Kaos och katastrofer”.

Här bjuder jag på frågorna från lärarhandledningen i en Canva om någon önskar använda dem: Frågor att samtala kring

Frågor som stöd för samtal om nätet

Tema: att vara schysst

Omsätt och gör din röst hörd!

Efter inspiration och samtal fick mina elever omsätta och göra sina röster hörda genom att skriva eller skapa eftertänksamma texter om mobiler och nätet. I deras alster skulle det ingå att de på något sätt tog ställning, resonerade eller visade eftertänksamhet om ämnet. Hur de valde att visa sitt innehåll eller budskap fick de själva välja. De flesta skrev någon form av insändare “för- eller emot mobiler”, peronliga reflektioner, debattartiklar, krönikor, men även filmer och poddar producerades. Flera elever valde att skriva om kopplingen mobiler och psykisk ohälsa. En del valde att publicera på Mobile Stories. Här kan ni ta del av uppgiften och bilder  jag använde för eleverna del i min Google presentation.

Mobillådan?

Innan vi gick på jullov läste vi den här artikeln av bloggaren Teknikfik och diskuterade Mobillådan, som utsetts till årets julklapp 2019. Kanske kan det vara något för dig att inleda terminen med?

The Circle – en dystopisk eller utopisk film?

The Circle är en slags blandning av utopi eller dystopisk thriller om sociala medier. Filmen är baserad på boken med samma namn av David Eggers. I huvudrollerna ser vi Emma Watson och Tom Hanks. Filmen är visserligen väldigt amerikansk i sin berättarstil, men den är sevärd och framförallt så har den många undervisningspoänger och öppnar den upp för att komma in på viktiga frågor som var gränsen mellan  transparens och övervakning går. Filmen speglar en verklighet som ligger nära den vi lever i och som våra unga växer upp i;  en verklighet där tekniken för att hålla oss alla konstant anslutna redan existerar.

Kort sammanfattning:

Emma Watson spelar huvudpersonen Mae, som börjar arbeta på The Circle, världens mest framgångsrika internetbolag. Tankarna går till naturligt till webbjättar som Facebook och Google. Till en början tycker Mae att hon fått sitt livs bästa jobb. The Circle länkar ihop användarnas personliga e-post, sociala medier, bank och inköp med företagets universella operativsystem och skapar en online-identitet och en ny transparant era. Mae blir företagets talesperson och ansikte utåt och går med på att vara transparent 24/7. Ganska snart börjar hon förstå vidden av företagets ambitioner och konsekvenserna av deras tjänster. Slagord som “Secrets are lies”, “Sharing is caring” och “Privacy is theft” duggar tätt i filmen.

I undervisningen:

Vi kan hjälpa våra unga att tänka igenom hur de använder teknik på gott och ont. Våra unga behöver själva bli medvetna och fundera över vikten av att ha en privat sfär och integritet och förstå konsekvenser av sökmotorer och sociala mediers algoritmer.  Vilka digitala fotspår lämnar vi? Hur mycket ska man dela med sig av sig själv på nätet?

Filmen finns på sli.se. Jag valde att visa den inom ramen för engelskan i åk 7-8 och delade upp filmen på tre tillfällen för att arbeta med ord och begrepp samt frågor att samtala och skriva om. Eleverna fick en skrivstund efter varje del för att sammanfatta och/eller skriva ner sina tankar om det de just sett. Här har jag skapat ett samlat dokument med frågor till filmen: Questions to the Circle.

Efter filmen fick eleverna en avslutande skrivuppgift  “Writing assignment”  som de fick skriva i ChromEx.

Lajka; en ny digital plattform för ett tryggare och schysstare internet

Mot slutet av 2019 upptäckte jag att det lanserats en lovande kostnadsfri digital plattform värd att att spana in: Lajka. Plattformen innehåller färdiga lektioner och resurser att använda för skola, elever och föräldrar. Syftet med plattformen är att ge konkreta och tillgängliga verktyg för att skapa en schysstare och tryggare nätvardag. Bakom materialet står Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse.

Lajka

Lajka – digital plattform för en schysstare och tryggare nätvardag

 

Lajk it or not, vi mår nog var och en bra av lite eftertanke kring hur sunda våra mobil- och nätvanor är. / Cecilia