Föreläsning

Juliusz Brzezinski, svensk professor emeritus i matematik, har just idag fredagen den 26:e januari, varit här hos oss på Johannebergsskolan Elyseum åk 6-9 och föreläst om sina erfarenheter från Warszawa i Polen under andra världskriget. Juliusz berättar om hur han som barn tillsammans med sin mor Sofia Brzezinska lyckades fly från gettot i Warszawa och därmed klarade sig undan deportering till förintelseläger.

Föreläsningen avslutades med frågestund. Eleverna har massor av frågor för att fylla de glipor som uppstått mellan fakta och det personliga. Varför han hamnade Juliusz på barnhem och vilka var hans första minnen? Juliusz berättar att hans barndomsminnen är fragmentariska men att de starkaste är från flykten. Han minns muren, stegen och att det var ljust mitt i natten. När Internet kom sökte han sig fram till att flykten måste ha skett den 20 februari, för då hade det varit fullmåne som lyst upp om natten. Juliusz berättar också om den sista gången han såg sin far och om tiden på barnhem. Han har präglats mycket men menar ändå att han inte har minnen av rädsla.

Föreläsningen berörde och lämnar starka avtryck hos oss alla. Efter föreläsningen fick mina elever skriva ner sina tankar, frågor, känslor och vad som berört dem.

En elev skriver:

Det som kommer upp i mitt huvud är att man kan se en siffra/ ett tal på till exempel hur många som dog men att för varje personlig historia man får höra av det här desto mer förstår man…

Som förberedelse (preview) inför föreläsningen som alla våra elever i  åk 6-9 fått lyssna och ta del har vi arbetat med lite olika ingångar beroende på förförståelse, språkkunskaper, ålder och ämne. Jag lyfter ett axplock av ingångar.

 

 

 

 

Miniutställning

På vår skola har kollegan och SO-läraren Carina Larsson anordnat en miniutställning med posters i pdf hämtade från Levande historias miniutställning “Aldrig mer! – om folkmord” ”  Texter och bilder att stanna till vid, att läsa och begrunda. Det finns även tillhörande audioguider som man kan lyssna till.

 

 

Om jag bara får vara mig själv – Anne Frank. Klicka här för att komma till miniutställningen  där man kan läsa om Anne Frank men även koppla till fördomar, identitet och unga människor idag. Citat från miniutställningen:

Anne Frank var ett av de 1,5 miljoner judiska barn som mördades av nazisterna och deras hantlangare, bara för att hon var jude. Anne blev 15 år gammal. Nu lever vi i en annan tid. Skillnaderna
mot den tid Anne Frank levde i är enorma. Ändå utsätts vi för fördomar, på grund av vilka vi är eller hur vi ser ut. I den här delen berättar Büsra, Michiel, Kim och Dylan om sin identitet och om hur de handskas med fördomar. Varför har människor fördomar? Varför kan vi inte bara få vara oss själva? Alla är väl lika mycket värda?

 

 

Högläsning av The Crime of all Crimes

Jag läste krönikan The Crime of all crimes  av författaren och journalisten Elisabeth Åsbrink högt för mina eleverna i åk 9 svenska. Den finns även uppläst att lyssna på här. Efter läsningen ber jag eleverna prata i par och göra kopplingar “till text – till sig själva – och till omvärlden”. Eleverna fick i uppgift att fundera över innebörden av ett citat från krönikans slutrader:

Och han tecknade sitt självporträtt i sorg:
»Ovanför allt svävar en vacker själ som älskar mänskligheten och därför är ensam.«

Leta exempel  i texten som avslöjar att Raphaël Lemkin var ensam? När vi återsamlades berättade eleverna om fler av sina textkopplingar. Eleverna gjorde en omvärldskopplingen från texten till den pågående kampanjen #metoo.

Om detta må ni berätta

 

Vi har “Om detta må ni berätta” i tryckt form men uppdaterade pdf finns på olika språk så vi läser på engelskan, svenska, persiska. Olika språk men med samma innehåll, fakta och budskap. Nyanlända elever läser på sitt språk och på svenska. Translanguaging för att skapa mening i allra högsta grad. Eleverna läser, ser filmklipp, samtalar och delar med sig av sina reflektioner till varandra och försöker begripa det obegripliga.

 

Fler resurser att använda inom ramen för engelskan:

United States Holocaust Museum

Under min  lärarutbildning och då jag studerade engelska så ingick vid den tidpunkten en studieresa till USA och Washington. I det paketet ingick ett besök på the “United States Holocaust Museum”, ett oförglömligt museibesök.  Det jag vill komma till är att det nästintill går att besöka detta museum fast via nätet. Klicka här för att “besöka” museet.  Det finns även en resursida som särskilt riktar sig till elever. Du hittar den här! Även den går att läsa på flera olika språk.

Holiday Memorial Day Trust

förtroendeorganisationens sida finns ett stort utbud av resurser i utbildningssyfte. Här kan du söka efter olika lektionsförslag och aktiviteter efter fokus, åldersgrupp. Till exempel: Life Stories   . I vissa fall finns även lättlästa versioner Easy to read Life Stories

2018 års resurser relaterar till temat och är en mycket intressant ingång, tycker jag: The power of words.  Temat lyfter och omfattar bland annat:

  • Ordens kraft
  • Ord som skrivits under förintelsen av förövare, av regimkritiker, av människor som skrev för att överleva eller berätta om sina erfarenheter
  • ord idag
  • hur vi svarar på ord
  • definitioner
  • fritt tal och censur

Läsvärt elevreportage

KL Auschwitz – tre läger, mer än 1,1 miljoner mord. En värdefull upplevelse och en hemsk plats som jag dessvärre rekommenderar andra att besöka.

En av mina elever, William Frisk, har skrivit ett mycket läsvärt reportage efter sin resa till Auschwitz och jag har fått hans tillåtelse att publicera det här på bloggen: KL Auschwitz – Industrialiserat mördande

BBC har med hjälp av drönare filmat över Auschwitz – Birkenau som visar omfattningen av förintelselägret.

Processen och arbetet avslutas inte här. Vi fortsätter att se film, läser, lyssnar både gemensamt och enskilt. Vi delar upplevelser med varandra både muntligt och skriftligt. Det vi alla tänker och enas kring är:

Aldrig mer!