Filtrera på

Rensa alla filterval

close small Created with Sketch.

    Verksamhet

    Förskola

    Förskoleklass

    Fritidshem

    Grundsärskola

    Grundskola 1-3

    Grundskola 4-6

    Grundskola 7-9

    Gymnasiesärskola

    Gymnasium

    Ämne

    Tema

    Typ

    Dölj
    Våra bloggar

    Språklikt

    Välkommen till bloggen Språklikt! Cecilia Lind heter jag som bloggar här. Jag är förstelärare och Centrums representant i stadens nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare. Största delen av min tjänst är jag undervisande lärare i svenska, engelska och tyska åk 6-9 på Montessoriskolan Elyseum.

    I bloggen kommer jag ha fokus både på språk-, läs- och skrivutvecklande arbete och på digital litteracitet och digitala verktyg som resurs i det arbetet. Min egen erfarenhet är att digitala verktyg kan tillföra mycket i undervisningen – om och när de stöttar och förstärker elevers lärande. Så nu har jag kanske också lyckats förklara bloggens namn – Språklikt – min egen speciella kombo av just språk och IKT. Välkommen!

    Välj vad du vill se

    Verksamhet
    Ämne
    Tema

    Välj vad du vill se

    Djupläsningen - use it or lose it!

    Som alltid vid uppstart av en ny termin finns det så många trådar att dra i och beakta; att planera utifrån det centrala innehållet, att bädda för ämnesövergripande samarbete samtidigt som man får fram det karaktäristiska för det egna ämnet, att skapa goda relationer inom grupperna och sätta goda vanor och rutiner i klassrummet för bara nämna några saker.  Något jag inte ruckar på är att avsätta tid för självständig läsning. Innan de 28  eleverna i åk 6 som jag i år undervisar i svenska och engelska fick sina Chromebooks började jag med att introducera och lägga grunden för läspasset.  Sedan den 1:e juli gäller som bekant digitaliseringen av skolan och där grunnar jag på vad det innebär för läsningens del. Hur påverkar digitaliseringen vårt sätt att läsa och vad händer med djupläsningen? Hur planerar vi för läsningen i undervisningen och i vilken skepnad?  Får eleverna utforska texter och böcker i såväl digital som analog skepnad?

    Grejen med STL?

    Den 16 maj 2018 var det dags att knyta ihop säcken och bege mig upp till Stockholm för diplomering och det sista tillfället av utbildningen i Skriva sig till lärande, STL Blended. I tankarna och som slutuppgift skulle vi deltagare reflektera över vad utbildningen genererat för egen del. Vad har STL-modellen gett; har det förändrat min undervisning? Vilken utveckling har skett för elevernas del och för egen del? Med andra ord vad är det som egentligen är grejen med och den största behållningen av STL?

    Vidga källkritiken!

    Vi lärare behöver vara medvetna om våra val av texter och hur de påverkar våra elever. Eleverna behöver få med sig att alla texter vill någonting med oss som läser. Den som skrivit en text har en avsikt med sin text och vill påverka oss läsare till att förstå världen på ett visst sätt, vare sig det är implicit eller explicit. Eleverna behöver rikt med tillfällen att utmanas i sina frågeställningar för att ifrågasätta världen omkring dem och kopplat till detta även kreativt få träna på att skapa och omskapa text. Först då öppnar sig möjligheter att föreställa sig hur världen skulle kunna vara annorlunda och även att agera därefter.

    Smidig lösning för att skriva nationella provet digitalt!

    Från och med 29 juni 2018 blir det obligatoriskt att genomföra de skriftliga delarna av de nationella proven i svenska, svenska som andraspråk och engelska digitalt. Men du behöver  inte vänta tills dess. Exam.net har tagit fram en tjänst som uppfyller de krav som Skolverket ställer på digitala lösningar för att användas under nationella prov. Kostnadsfritt att testa den här terminen.

    Visa fler artiklar...
    illus_dela kunskap Created with Sketch.

    Tillsammans blir vi bättre

    Det är när vi delar med oss av det vi gör, som vi hittar kollegor att samarbeta med.

    Vi vill gärna ha din hjälp att lyfta fram lärande exempel som vi kan dela med varandra.

    Läs mer om Pedagog Göteborg link right Created with Sketch.