Filtrera på

Rensa alla filterval

close small Created with Sketch.

    Verksamhet

    Förskola

    Förskoleklass

    Fritidshem

    Grundsärskola

    Grundskola 1-3

    Grundskola 4-6

    Grundskola 7-9

    Gymnasiesärskola

    Gymnasium

    Ämne

    Tema

    Typ

    Dölj
    Våra bloggar

    Språklikt

    Välkommen till bloggen Språklikt! Cecilia Lind heter jag som bloggar här. Jag är förstelärare och Centrums representant i stadens nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare. Största delen av min tjänst är jag undervisande lärare i svenska, engelska och tyska åk 6-9 på Montessoriskolan Elyseum.

    I bloggen kommer jag ha fokus både på språk-, läs- och skrivutvecklande arbete och på digital litteracitet och digitala verktyg som resurs i det arbetet. Min egen erfarenhet är att digitala verktyg kan tillföra mycket i undervisningen – om och när de stöttar och förstärker elevers lärande. Så nu har jag kanske också lyckats förklara bloggens namn – Språklikt – min egen speciella kombo av just språk och IKT. Välkommen!

    Välj vad du vill se

    Verksamhet
    Ämne
    Tema

    Välj vad du vill se

    17 också - Globala målen det är viktigt på riktigt!

    Elever stannar till i trapphuset, läser, pratar om text och bilder. Carina Larsson, SO-lärare på Montessoriskolan Elyseum har laminerat och satt upp "17 också" ett material som inbjuder till samtal eftersom innehållet är viktigt på riktigt. Även om det är veckan innan jullovet är det bara att blicka ut i våra klassrum för att märka att arbetet med de globala målen pågår och genomsyrar verksamheten.

    Translanguaging - flerspråkighet som resurs i lärandet

    Hur kan vi stötta eleverna utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för att kunna hålla en kognitivt hög nivå även om eleverna inte kommit så långt i sin inlärningsprocess av svenska? Vilken norm för språkande råder på din skola?  Får dina elever använda sig av alla sina språkliga resurser i lärandet för att skapa mening i tillvaron? Hur kan vi ge utrymme för transspråkande i våra klassrum?

    Djupläsningen - use it or lose it!

    Som alltid vid uppstart av en ny termin finns det så många trådar att dra i och beakta; att planera utifrån det centrala innehållet, att bädda för ämnesövergripande samarbete samtidigt som man får fram det karaktäristiska för det egna ämnet, att skapa goda relationer inom grupperna och sätta goda vanor och rutiner i klassrummet för bara nämna några saker.  Något jag inte ruckar på är att avsätta tid för självständig läsning. Innan de 28  eleverna i åk 6 som jag i år undervisar i svenska och engelska fick sina Chromebooks började jag med att introducera och lägga grunden för läspasset.  Sedan den 1:e juli gäller som bekant digitaliseringen av skolan och där grunnar jag på vad det innebär för läsningens del. Hur påverkar digitaliseringen vårt sätt att läsa och vad händer med djupläsningen? Hur planerar vi för läsningen i undervisningen och i vilken skepnad?  Får eleverna utforska texter och böcker i såväl digital som analog skepnad?

    Grejen med STL?

    Den 16 maj 2018 var det dags att knyta ihop säcken och bege mig upp till Stockholm för diplomering och det sista tillfället av utbildningen i Skriva sig till lärande, STL Blended. I tankarna och som slutuppgift skulle vi deltagare reflektera över vad utbildningen genererat för egen del. Vad har STL-modellen gett; har det förändrat min undervisning? Vilken utveckling har skett för elevernas del och för egen del? Med andra ord vad är det som egentligen är grejen med och den största behållningen av STL?

    Visa fler artiklar...
    illus_dela kunskap Created with Sketch.

    Tillsammans blir vi bättre

    Det är när vi delar med oss av det vi gör, som vi hittar kollegor att samarbeta med.

    Vi vill gärna ha din hjälp att lyfta fram lärande exempel som vi kan dela med varandra.

    Läs mer om Pedagog Göteborg link right Created with Sketch.