Syftet med vårt tema hållbar utveckling var att utveckla vår förståelse av hur vi påverkar miljön runtomkring oss och vad vi kan göra för en fortsatt hållbar utveckling. Vi hade läroplanen som utgångspunkt, och där står det bland annat att ”Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling […] med kunskaper om naturen och människan får människor redskap för att påverka sitt eget välbefinnande, men också för att kunna bidra till en hållbar utveckling” (kapitel 3, Lgr11).

Alla elever bidrar

Att arbeta i projekt med gemensamma mål gör varje elev viktig oavsett förkunskaper och i vårt arbete har alla bidragit med sina kunskaper och sitt engagemang. Vi vill att varje elev ska veta och känna att de har möjlighet att påverka. Som Greta Thunberg säger: ”Jag tänker inte längre acceptera det jag inte kan förändra, jag tänker förändra det jag inte kan acceptera”. Därför arbetar vi aktivt med ämnen som speglas i samhället och media och som berör och väcker känslor hos våra elever.

I vår klass är det viktigt att vara nöjd och ärlig med sig själv, kunna känna att en gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar, våga utmana sig och ta hjälp av varandra och andra. Vårt motto är ”Vi gör varandra bättre” och ”Om jag inte kan själv tar jag hjälp av någon som kan”.

Så här arbetade vi:

Vi började prata om vad hållbar miljö är och hur den ska kunna fortsätta vara det. Vad kan vi göra?  Förskolebarnen på vår skola kom och hade en föreläsning om sop-monstren för oss, vi spelade spel och pysslade pyssel från mittavtryck.se . Vi införskaffade sorteringskärl och fördjupade oss i vilka naturresurser de olika soporna kom ifrån. Nära till hands var att börja samla pantflaskor för att återvinna plast, vi gillar inte plast för det förstör för djuren och naturen. Nu har vi pantat flaskor för över 5000 kronor.

Vi läste om organisationen 4Ocean som rensar haven från plast. Detta väckte också elevernas intresse för utrotningshotade djur, som de ville lära sig mer om. Eleverna bestämde att vi skulle köpa armband som 4Ocean säljer för våra pantpengar. Då kan organisationen fortsätta att städa haven från all plast som människor skräpar ner.

För att lära oss mer om sopsortering och vattenrening åkte vi till Navet Science center i Borås på utställningen Rädda bakterierna! Vidare har klassen haft skräpplockardagar i vår närmiljö och satt upp Musikalen Sagan om Hom – för att stödja musikhjälpen och allas rätt att funka olika. För pengarna vi samlade in på vår musikal gick klassen med i Världsnaturfondens klubb för barn och Ungdomar, Panda Planet.

Det ena följde på det andra och vårt projekt har nu pågått i snart två år. När vi såg tävlingen Pantresan fick vi än mer inspiration och bestämde oss för att sammanfatta vad vi lärt oss i en dikt. Denna fick vi sedan hjälp att tonsätta av Tobias Edvardsson på kulturskolan vilket resulterade i vårt bidrag rapplåten ”Rädda vår jord”. (Se videon ovan)

Vi skickade in vårt bidrag, ”Rädda vår jord” till Pantresan och strax innan sommarlovet fick vi beskedet att vi kommit tvåa i tävlingen. Det blev jubel i klassen!

På skolavslutningen fick vi uppträda med vår sång, med skolans elever och föräldrar som publik, i kyrkan.

Kulturskolan har i några år ordnat med allsång för oss i västra Göteborg. Vi har fått frågan om vi vill vara med och dela vår sång med eleverna på våra grannskolor i höst och det vill vi och ser fram emot.

Vi är miljöhjältar!

Det här säger eleverna att de har lärt sig (vilket också är materialet till vår sång):

  • Återbruk är bra – då kan man använda resurserna flera gånger.
  • Återvinner vi papper så tar inte skogen slut.
  • Pantar vi så spar vi energi för det är billigare att göra om än göra nytt.
  • Slänger vi pantburkar på bondens åker så kan de gå sönder av bondens maskiner. Bitarna kan då hamna i kossornas magar när de äter höet och kossorna dör.
  • Ingen kan göra allt men alla kan göra mycket. För pengarna vi pantat har vi köpt armband från 4 ocean och de städar haven från plast.
  • Om vi hugger ner skog och träd så måste vi plantera nytt.
  • Pantar vi aluminiumburkar så spar vi på järnmalm som vi utvinner ur bergen.
  • Slänger vi skräp i naturen så skadar vi djuren. Återvinna är bra för då kan fler djur överleva.
  • Näringskedjan bryts om vissa djur dör ut på grund av att vi skräpar ner.
  • De blir för mycket koldioxid av kossornas pruttar om vi fortsätter att äta lika mycket kött.
  • 4 Ocean städar haven från plast så att sköldpaddor och andra djur i haven inte ska dö och skadas av det.
  • Om vi bara eldar upp skräp så kan nedbrytare, insekter och fåglar skadas och dö av alla gifter i röken.
  • Earth Hour: Vi tänker på bokstaven B för att inte slösa på energi: biff, bostad, bil, börs, butik.
  • Frågesport om vad vi vet om pappersåtervinning och återbruk.
  • Allemansrätten, inte röra eller förstöra!