Laddar Evenemang

TCRWP: Undervisning och ledarskap

När: 2020-10-27 kl. 09:00 - 2020-10-28 kl. 16:00
Var: Digitalt,
Sista anmälningsdag: 19 oktober
Hitta hit

Guldhedsskolan Åk 6, HT 2019. Fotografering för Skolval 2020 proj.kod. 190904-002-609

Under drygt 10 år har CFS samarbetat med Teachers College Reading and Writing Project, TCRWP, vid Columbiauniversitetet i New York kring språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Under ledning av professor Lucy Calkins har TCRWP lång erfarenhet av att stödja verksamma lärare i att organisera för undervisning.

Målet är att eleverna ska bli aktiva och skickliga läsare och skribenter som vågar och kan göra sina röster hörda i ett demokratiskt samhälle. Vägen dit går via att stärka lärares ledarskap och organisation i klassrummet, ett starkt fokus på elevens personliga möte med texter och en hög tilltro till elevers förmåga.

Utbildningen genomförs digitalt. Länk till mötet skickas ut före kursens start. De två dagarna innehåller både föreläsningar i helgrupp samt tid för uppgifter i mindre grupper. Därför ser vi gärna att ett helt arbetslag deltar. Varje grupp får i möjligaste mån stöd av sin lokala språk-, läs- och skrivutvecklare.

Medverkande

  • Amanda Hartman, biträdande direktör på TCRWP, är medförfattare till flera böcker om läs- och skriv- utveckling och föreläser över hela världen.
  • Lisa Molin är lektor vid Center för skolutveckling och har följt Teachers College under flera år. Hennes forskning rör digitaliseringens påverkan på skolans läs- och skrivundervisning.
  • Anna Månsson Nylund, är en av pristagarna av Svenska Akademiens svensklärarpris, förstelärare på Landamäreskolan och språk-, läs- och skrivutvecklare i grundskoleförvaltningens område 5 i Göteborg.

Inbjudan (PDF)

OBS! För medarbetare i kommuner eller friskolor utanför Göteborgs Stad öppnar anmälan 1 september.

TCRWP: Undervisning och ledarskap

När: 2020-10-27 kl. 09:00 - 2020-10-28 kl. 16:00
Var: Digitalt,
Sista anmälningsdag: 19 oktober

Arrangör:

Center för skolutveckling

Vi lär oss tillsammans

Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.