Laddar Evenemang

Bilderboken – språkutveckling och magiska lässtunder

När: 2019-02-20
Var: Göteborgs stadsbibliotek,
Sal/Rum: Hörsalen, våning -1
Hitta hit

En fortbildnings- och inspirationsdag som för alla som jobbar inom förskola och bibliotek i Göteborg. För att så många som möjligt ska kunna delta, ber vi dig välja antingen förmiddags- eller eftermiddagspasset när du anmäler dig.

Den 20 februari erbjuder vi även visningar av Stadsbibliotekets barnavdelning för ett begränsat antal personer. Välj mellan kl. 12.05 och 16.05 (ca 20 min). För att delta på dessa krävs en särskild anmälan till anna.hedlund@kultur.goteborg.se

Program

09.05 – 09.20 alt. 13.05 – 13.20 Göteborg – Staden där vi läser för våra barn, Läs ♥ förskola och Grundbestånd 2019

Malin Omland, projektledare för Staden där vi läser för våra barn, Anna Hedlund, projektledare för Läs♥ förskola, Anna Hansson, vik barnbibliotekskonsulent

09.20 – 10.10 alt. 13.20 – 14.10 Varsamt framvaskade högläsningsguldkorn

Anita Sjövall Sigstedt och Hildur Hardardottir

Barnbibliotekarier och koordinatorer i Stärkta bibliotek-projektet i Göteborg presenterar glimrande högläsningsfavoriter.

10.30 – 12.00 alt. 14.30 – 16.00 Lek och lustfyllt lärande i sagans värld

Anette Eskilsson och Carina Eriksson, verksamhetsutvecklare för förskolan i Mölndals stad

I Mölndal arbetar man sedan flera år tillbaka med litteraturprofilerade förskolor. Här får vi exempel på hur en saga kan användas som en impuls och igångsättare till undervisning i förskolan. Med hjälp av sagan kan vi iscensätta rum och material för att väcka nyfikenhet och intresse. Sagan ger ett lärande i en lustfylld och lekfull inramning.

 

Anmälan

Dagen är kostnadsfri. Sista dag för anmälan är den 18 februari .

Här kan du anmäla dig

                                                                       

Bilderboken – språkutveckling och magiska lässtunder

När: 2019-02-20
Var: Göteborgs stadsbibliotek,
Sal/Rum: Hörsalen, våning -1

Arrangör:

Stadsbiblioteket Göteborg

Vi lär oss tillsammans

Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.