Man börjar med att välja karaktärer till sin berättelse, och dessa kan man även anpassa individuellt med att byta hårfärg, färg på kläder och så vidare. Sedan ska man välja bakgrund och strax har man då sin första ”scen”. När man har sin ”scen” med bakgrund och en eller flera figurer/ karaktärer är det bara att börja programmera. Då ska man alltså lägga in kod under varje figur som styr vad man vill att de ska göra, som tex gå 5 steg, sedan hoppa och säga ”Hello!”.

Dessa berättelser kan man sedan göra mer avancerade beroende på ålder eller hur mycket de lärt sig. Eleverna är snabba och kan oftast mer än vi lärare eller lär sig nya saker snabbare. Så mitt tips är att använda sig av eleverna! Be dem komma fram och visa för sannolikheten är att de kan mer 😉

img_1039

Nu har vi använt Scratch jr ett tag och även gjort egna berättelser vilket gick riktigt bra! Jag ville att detta arbete skulle vara riktigt strukturerat och målmedvetet, det kan lätt sväva iväg annars med Scratch känner jag. Man får bara vara tydlig med vad man vill att de ska göra. Alla skulle göra en egen berättelse och den kunde handla om vad de själva ville men de skulle tänka på alla viktiga delar av en berättelse. Det ska finnas en tydlig början, mitten och ett slut. Det ska även finnas med ett hinder eller problem som ska lösas innan slutet.

De fick börja med att göra en storyboard, det tyckte flera var lite klurigt men att använda detta tyckte jag blev jättebra! De fick rita upp och skriva till flera bilder så vi kunde läsa igenom och se på berättelsen innan de satte igång. Detta var ett stort hjälpmedel att ha bredvid sig när de senare skulle börja animera och programmera sin berättelse 👍🏻


På nätet kan man hitta många handledningar till att jobba med Scratch, men nästan alla är till för Scratch för datorer. Jag hittade ingen till Scratch jr på ipaden, så jag skrev en egen. Här nedan kommer utdrag ur det jag skrev. Jag baserade denna ”lathund/handledning” på den som finns i kodboken som är till för Scratch på datorn. Jag skrev, lade in nya bilder och anpassade allt till att arbeta med just Scratch jr med iPad. Jag skrev den mest för bruk på min skola, till lärarna att jobba med som en färdig lektion.

Här kan du titta på lathunden (pdf): Lathund.egen-berattelse-scratch-1-1

Du hittar den också nedan i inlägget.

Vill ni läsa mer om mitt arbete med Scratch jr kan ni kika in på min blogg www.jennykodar.se