Filtrera på

Rensa alla filterval

close small Created with Sketch.

    Verksamhet

    Förskola

    Förskoleklass

    Fritidshem

    Grundsärskola

    Grundskola 1-3

    Grundskola 4-6

    Grundskola 7-9

    Gymnasiesärskola

    Gymnasium

    Ämne

    Tema

    Typ

    Dölj
    Våra bloggar

    Den lågaffektiva rektorn

    Jag heter Linnea Lindquist och arbetar som rektor på Hammarkullsskolan F-3 i Angered. Min bakgrund har jag som lärare och innan jag flyttade till Göteborg sommaren 2016 arbetade jag i Rinkeby i cirka tio år. Jag drivs av att göra skillnad och alltid behålla tron på det kompetenta barnet. Jag kommer att blogga om att leda inkluderingsarbete på skolan och ett förändrat kunnande kring de elever som utmanar extra mycket. Min blogg kommer provocera vissa och förhoppningsvis väcka nya tankar hos några. Jag driver nätverket ”lågaffektiva pedagoger” i Angered som syftar till att utveckla arbetet med trygghet och studiero utan att fokusera på ordningsregler. Välkommen till min blogg.
    Jag ser fram emot många spännande diskussioner.

    Välj vad du vill se

    Verksamhet
    Ämne
    Tema

    Välj vad du vill se

    Att organisera fritidshemmet med fokus på kvalitet i praktiken

    I våras skrev jag ett inlägg om hur jag tänkte organisera fritidshemmet på Hammarkullsskolan läsåret 2018/2019 för att skapa undervisning av hög kvalitet. För mig är det relativt nytt att vara skolledare för fritids vilket verkligen har utmanat mig. En sak som jag ofta funderat kring är varför vi rektorer så sällan pratar om undervisningens kvalitet i fritids på våra rektorsmöten? Diskussionerna landar ofta i det praktiska, såsom personalplanering och schema.

    All skolfrånvaro är problematisk

    När jag sammanfattar mitt läsår landar jag i skolfrånvaron. På min skola har vi lyckats halvera den på två år, men fortfarande har vi elever som inte kommer till skolan tillräckligt ofta. För mig är all skolfrånvaro problematisk. Under våren kom boken ”Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro” ut, skriven om Maria Buhler, Annelie Karlsson och Terese Österholm. Alla som arbetar i skolan ska läsa denna bok. Det är en bok som sätter fingret på flera viktiga punkter.

    Begreppens vara eller icke vara?

    Inom skolans värld slänger vi oss med många begrepp och begreppen byts ut i samma takt som berg och dalbanorna kör på Liseberg. Vi pratar om NPF, vi pratar om inkludering, vi pratar om tillgängliga lärmiljöer och lågaffektivt bemötande för att ta några exempel. När vi pratar om lågaffektivt bemötande och barn med problemskapande beteende kommer ofta frågan, är en lågaffektiv person passiv eller aktiv i mötet med eleven?

    Visa fler artiklar...
    illus_dela kunskap Created with Sketch.

    Tillsammans blir vi bättre

    Det är när vi delar med oss av det vi gör, som vi hittar kollegor att samarbeta med.

    Vi vill gärna ha din hjälp att lyfta fram lärande exempel som vi kan dela med varandra.

    Läs mer om Pedagog Göteborg link right Created with Sketch.