– Om man röker ett paket om dagen, hur många år tror ni det tar innan man dragit i sig en hink med tjära? Vad tror ni?

Hälsopedagogerna Mimmi Björkeryd och Nadja Virge och visar upp en röd plasthink full med tjära. Klass 5A från Bagaregårdsskolan sitter i en halvcirkel framför hälsopedagogerna, i ett rum inrett med tjocka, röda draperier och matchande mattor.

Klassen besöker Hälsoäventyret Tigern i Örgryte Härlanda för att lära sig mer om tobak och dess konsekvenser för hälsan, ekonomin och omvärlden. När lektionen började gick eleverna in i rummet till tonerna av regnskogsljud, och hälsopedagogerna berättar om hur tobak odlas, att barn ofta jobbar på plantagen, de visar vad tobak innehåller och vad som händer i kroppen hos den som använder tobak. Eleverna är mycket delaktiga och får diskutera sina egna attityder och situationer de skulle kunna hamna i genom olika värderingsövningar. Hälsopedagogerna är mycket noga med att poängtera att det inte finns något rätt eller fel i övningarna.

– Jag tycker det är bra, framför allt när det är tysta övningar, för om man går runt och frågar alla vad de tycker så lyssnar alla på en själv och man vill inte säga fel, säger Hanna Björnfot.

“Vi får lära oss om hur farligt det är”

Just i dag använder sig hälsopedagogerna av rekvisita som ett stort plaströr fyllt med gamla fimpar och en hink med tjära och stetoskop, för att visa eleverna vilken effekt tobaksanvändning har på kroppen och hälsan.

Eleverna har redan lärt sig en del om hur tobak påverkar kroppen i skolan, men en hel del av dagens program är nytt för dem.

– Jag visste att det var väldigt farligt och att rökning påverkar lungorna, men jag visste inte att det påverkar så många fler saker, som att blodkärlen drar ihop sig och att hjärtat slår snabbare. Jag tycker det är bra att man får lära sig om hur farligt det är, så att man inte börjar, säger Hanna.

– Vi barn får lära oss om hur farligt det är, så att vi inte börjar röka eller snusa, säger Valdemar Wik.

Lärmiljö utanför klassrummet

Hälsoäventyret Tigerns program är obligatoriskt för alla elever i stadsdelen Örgryte Härlanda och är ett komplement till det hälsofrämjande arbete som görs ute på skolorna.

– Det här skapar en ny miljö som eleverna får gå till. De får lämna klassrummet och träffa pedagoger som berättar på ett lustfyllt sätt i en ny lärmiljö. Jag kan se på mina 24 elever som är här i dag att alla är aktiva mer eller mindre, men de flesta är otroligt aktiva och engagerade, säger Åsa Svärd, lärare i Svenska, SO och bild, som är där med klassen.

På hälsoäventyret är hon som lärare en åskådare, vilket Åsa Svärd ser som en positiv sak.

–  Jag kan ju titta på mina elever på ett helt annat sätt. De är avslappnade och kan föra fram resonemang och analyser kring olika situationer som de inte kan göra i en pressad situation när jag ställer frågor. Det är en helt annan avslappnad miljö vilket gör att jag sitter och tittar på dem och tänker ”Wow, vad mycket de kan och vad duktiga de är på att resonera, fundera och göra kopplingar!”.

Kost, motion och pubertetssnack

Barnen kommer till hälsoäventyret en gång som femåringar för att lära sig om skelettet vad man kan göra för att hjälpa och stärka sitt skelett. Eleverna besöker sedan hälsoäventyret tre gånger i grundskolan. I åk 2 får de lära sig om matens väg genom kroppen och vad som är bra bränsle för kroppen. Tillsammans bygger de en kostcirkel i rummet. Besöket som handlar om tobak i årskurs 5 följs upp av att hälsopedagogerna besöker klassen.

– Det gör vi eftersom vi vet att repetition stärker inlärning, säger Nadja Virgé, hälsopedagog.

I årskurs 6 får eleverna lära sig om puberteten och vad som händer i deras kroppar då. Samtidigt tar hälsopedagogerna även upp tidigare teman, såsom motion, kost, sömn/vila, tobak, nätvanor med mera.

– Det finns en röd tråd som genomsyrar alla program och de bygger på den upplevelsebaserade pedagogiken, det vill säga att man lär genom upplevelse, säger Mimmi Björkeryd.

– Jag tror att vi behöver fortsätta så här för att nå barnen. Jag tänker att åk 5 är jättebra och jag skulle också gärna se att man gjorde en återknytning åk 9 när man är på väg att lämna grundskolan och ska vidare, så att man påminns igen, säger Åsa Svärd.

Dagens tvåtimmarspass om tobak verkar ha fått effekt. Valdemar har tagit intryck av informationen han fått på Hälsoäventyret.

– Det jag minns bäst från idag är att det är fel att röka och man dör mycket snabbare. Nu vet jag hur fel det är att röka och jag kommer antagligen aldrig att börja, säger han.

 

Fler Hälsoäventyr i Göteborgs stad

Hälsoäventyret Älgen i Västra Göteborg

 

Text och film: Hanna Sandgren