Skolverket har förtydligat och utökat det centrala innehållet kring digitala verktyg och programmering i teknikämnet. Sophia Ericsson, lärare i matematik och teknik på Torslandaskolan 6-9, började använda verktyget microbit i undervisningen för ungefär ett och ett halvt år sedan. Hon menar att det eleverna lärt sig om programmering i matematiken kan de dra nytta av i sin förståelse av tekniken och tvärtom.

Under några veckor har eleverna i 8 D på Torslandaskolan ägnat sig åt arbetsområdet transporter. De har fått studera de konsekvenser som transporter medför för människan, miljön och samhället och tittat på vad som driver utvecklingen framåt. Avslutningsvis jobbar de praktiskt med att programmera och konstruera ett larm eller en trafiksignal till sin transport.

Baskurs och egna lösningar

På Sophia Ericssons tekniklektioner ingår både programmering och att göra en fysisk konstruktion. Först har eleverna fått en baskurs om de olika funktionerna i programmering. Efter baskursen har de själva fått komma med egna lösningar på hur de med hjälp av microbit ska styra sitt trafikljus eller sitt larm.

– Microbit är en minidator som du själv lägger in programvaran i. Du skapar ett program i din egen dator och för över programmet in i microbiten. Eftersom sidan är webbaserad behöver eleverna ingen inloggning. Själva microbiten är också ganska billig att köpa in, berättar Sophia Ericsson.

Förståelse för hur saker fungerar

Eleven Tilda Mentes har gjort ett billarm. Hennes uppgift under den här lektionen är att skriva in i sin loggbok vilka problem hon har stött på under programmeringen och konstruerandet och hur hon har löst dem.

– Jag har funderat på hur det ska låta när jag öppnar bildörren och hur jag ska få stopp på ljudet. Under det här arbetsområdet har jag fått mer förståelse för hur saker fungerar, till exempel att ett billarm är mycket mer komplicerat än bara ett ljud, säger hon.

Pröva och ompröva

Sophia Ericsson hoppas att arbetet med microbit gör att eleverna inte blir rädda för att våga testa och testa om igen, något som är en viktig erfarenhet inom ämnet teknik.

– Med det här lektionsinnehållet blir det inga konsekvenser om de gör fel, de kan pröva och ompröva hur mycket som helst. Att våga är en så viktig del av det praktiska området.

Detsamma gäller de pedagoger som vill använda programmering i teknikämnet.

– Skolverket släpper snart en kurs på sin portal där du kan få grundkunskaperna. Att titta på vad andra lärare har gjort är också bra. Sedan ska du inte vara rädd att eleverna kan mer än vad du kan. Jag kan inte allt men vi kan lära oss tillsammans, säger Sophia Ericsson.

Skolverkets utbildningsportal: utbildningsutbildningar.skolverket.se 

Programmera microbit på webben: makecode.microbit.org

Text och foto: Katarina G Strandberg Film: Hanna Sandgren