Många lärare har problem med okoncentrerade elever och stökiga klassrum. Ett sätt att möta den verkligheten är att praktisera mindfulness, som betyder medveten närvaro. Det är en metod som används på allt fler skolor.

– Vi har sett de senaste åren att många elever har svårt att lyssna, följa instruktioner och fokusera. Dessutom har vi upptäckt att många har sömnproblem redan vid nio års ålder. Man har svårt för att somna på kvällen eller vaknar mitt i natten och kan inte somna om, säger Camilla Martinsson, lärare på Internationella skolan.

Hon och lärarkollegan Karen Myrick Nilsson gick en kurs för att bli mindfulnessinstruktörer, och sedan början av 2019 har deras fjärdeklassare mindfulness på schemat.

– Efter ett par månader märkte vi helt fantastiska resultat, med lugnare elever och en förbättrad studiero, säger Camilla Martinsson.

Roligare att gå till jobbet

Under tio minuter varje dag instruerar de sina elever i bland annat kroppsskanning, andnings- och visualiseringsövningar, följt av att eleverna efteråt reflekterar över sina känslor och tankar. Den tiden säger Camilla och Karen att de får igen flerfaldigt eftersom de inte behöver hantera lika mycket konflikter och har mycket mer fokuserade elever. Ett lugnare klassrum innebär även en bättre arbetsmiljö för läraren.

– Vi har också påverkats, vi är gladare och jag tror att vi bemöter eleverna på ett bättre sätt, säger Karen Myrick Nilsson.

– Jag har långt kvar till pensionen och funderade tidigare hur man ska orka vara lärare ända till dess. Men nu känner jag mig inte lika trött efter skoldagens slut, säger Camilla Martinsson.

Egen träning en förutsättning

De senaste månaderna har ytterligare ett 20-tal av ISGR:s lärare utbildat sig till instruktörer, och under våren införs mindfulness på schemat i drygt ett tiotal nya klasser på skolans låg-, mellan- och högstadium. Att bli mindfulnessinstruktör tar ungefär sex månader. Själva utbildningen omfattar bara sex dagar, resten är daglig egen träning i 20-30 minuter och självstudier.

– Det viktigaste är ens egen träning och utbildning. Våra egna erfarenheter och upplevelser är en nyckel för att leda och förstå barnen reaktioner och det är ju svårt om man inte själv tränar mindfulness, säger Camilla Martinsson.

Stöd från skolledning är naturligtvis också en förutsättning för lärare som vill lärare som vill prova metoden i sin klass. Dessutom är det bra att informera föräldrar för att undvika missförstånd – att mindfulness inte har något med religion att göra.

– Det här är gympa för hjärnan. Vi tränar hjärnan när vi praktiserar mindfulness, på samma sätt som vi tränar våra kroppar när vi har gympa, säger Karen Myrick Nilsson.