Programmet och filmade föreläsningar

Torghandel åk F-6  den 22 mars 2017

Hur undervisar vi för att ge våra elever möjlighet att utveckla en digital kompetens för att kunna delta och påverka i ett samhälle där digitaliseringen genomsyrar en allt större del av våra dagliga aktiviteter? Under eftermiddagen delar kollegor med sig av hur de börjat programmera, testa nya verktyg och material tillsammans med sina elever.

 

Eleverna blir producenter i en kodad värld

Malin Viberg, Lärare Lillebyskolan F-5

Möjligheterna med digitaliseringen växer snabbt och våra elever blir producenter, kreativa skapare och problemlösare i ett digitaliserat samhälle där programmering och kod är viktigt.

Jag delar med mig av praktiska erfarenheter och reflektioner kring att starta arbetet med programmering i de lägre åldrarna och hur jag kopplar det till skolans ämnen. Jag visar elevernas arbete med en digital poster och annan inspiration såsom enkla kom igång tips för ett meningsfullt och roligt arbete.

 

Sugen på att testa Scratch med dina elever?

Annie Lagnander, Lärare Dalaskolan F-6

Jag visar och berättar om hur jag arbetat med programmering, främst i Scratch. Vi har genomfört tre mindre projekt; ett rymdspel och en labyrint i åk 2 samt en musikmaskin under vår teknikvecka i tvärgrupper åk 1-3.

Jag kommer visa och berätta om hur vi gjort och dela med mig av mina erfarenheter från projekten, som fungerar lika bra och kanske till och med bättre, på mellanstadiet. Ni kommer få med er konkreta exempel på uppgifter man kan göra med eleverna.

 

Tänka datalogiskt

Katarina Odström Lindgren, klasslärare med inriktning matte/NO Jättestensskolan.

Jag är nyfiken och teknikintresserad, även om jag inte anser mig vara särskilt teknisk. Jag fick upp ögonen för programmering i höstas och kände att detta var något jag vill prova och komma igång med i min klass.

Jag kommer att berätta hur vi startade upp med programmering och tränade oss att tänka datalogiskt; hur vi började med Scratch jr och gick vidare till att arbeta med Scratch på datorn; våra svårigheter och vinster och hur jag kopplar detta till läroplanen.

 

Lego WeDo – problemlösning, skapande och tätt samarbete

Nicolas Ruiz och Klaus Jonsson Hallsviks bycenter F-3_200

Föreläsningen filmades inte.

Nicolas Ruiz och Klaus Jonsson,
Lärare Hällsviks bycenter F-3

Lego WeDo 2.0 är programmeringsbart Lego som används tillsammans med Ipads för att bygga olika saker (bland annat fordon, fotbollsspelare, djur och många andra roliga saker!).

Legot utmanar barnen i teknik, logik, problemlösning men främst av allt i samarbete när barnen gemensamt kommer fram till vad de ska bygga, hur de ska lösa problem som uppstår vid bygget samt programmeringen. Speciellt när barnen bygger utan ritningar då de sitter tätt ihop, diskuterar, resonerar och kompromissar kring det egna skapandet. Under presentationen kommer vi att ge er en introduktion till Legot så att ni sedan själva kan prova på att bygga och programmera era skapelser och jämföra dessa med några av våra elevers skapelser!

 

Hur kan vi arbeta med programmering i åk 4-6?

Anne-Marie Cederqvist och Patrik Lundgren Skutehagen_200Föreläsningen filmades inte.

Anne-Marie Cederqvist och Patrik Lundgren, Lärare Skutehagen Skola

Kom och ta del av hur vi arbetar med programmering med våra elever. Vi har fört in programmering som ett projekt inom elevens val på hela skolan men även integrerat det i den ordinarie matematik- och teknikundervisningen.

Ni får även möjlighet att prova på att programmera med Lego Mindstorm, Microbit, Raspberry Pi m.m.

 

Kan man lära genom spel?

Eva o Berit forskoleklass Gunnetorp_200Föreläsningen filmades inte.

Eva Lindberg och Berit Kappers-Pettersson, Lärare förskoleklass Gunnetorpskolan

Osmo blandar digital och verklig lek. Vi kommer att berätta hur vi använder Osmo samt hur vi kan koppla det till LGR11. Det fiffiga är att Osmo fungerar lika bra ensam som i grupp.

Osmo finns som: Newton, Words, Tangram, Masterpiece och Numbers. Ni kommer att få testa på lite olika spel.