mik och natresurser

Fokus denna Torghandel var de skrivningar i styrdokumenten som syftar till att alla elever får möjlighet att utveckla förståelse för hur digitaliseringen påverkar individ och samhälle och ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till medier och information.

Under eftermiddagen delade kollegor med sig av exempel och erfarenheter från sin undervisning. Ett par av föreläsningarna filmades, de ligger i programmet nedan. 

Här hittar du Torghandelredaktionens axplock av Artiklar, kurser och nätresurser i MIK .

 

Arbeta med källkritik i grupp

Är du intresserad av hur du kan arbeta med källkritik med hjälp av kooperativt lärande? Jag kommer att visa och prata om en övning som heter Pussel, eller Jigsaw, som jag använde i våras för att arbeta praktiskt med källkritik på mellanstadiet. Jag fick inte bara fantastiska källkritiska samtal, utan också engagerade och ansvarstagande elever då övningen bygger på att eleverna får ett ömsesidigt beroende av varandra. Jag hoppas att vi ses den 11 oktober. Väl mött!

Helena Makkonen Schöndell, Kronaskolan åk 4-6, i Älvängen, Ale

 

Hur vet du det?

linda malmsten_200

Hur kan vi veta att det vi läser i böcker, tidningar, ser på TV och hittar på nätet är på riktigt. I denna workshop nosar vi på UR:s material Är det sant? och Hur vet du det? som tar upp hur vi kan jobba med källkritik med barn i yngre åldrar. Vi diskuterar också hur man på ett roligt sätt kan jobba med bilder och bildmanipulering.

Linda Malmsten, Verksamhetsutvecklare Västra Hisingen

 

 

 

Hur kan bild, film och reklam väcka källkritiska diskussioner i klassrummet?

Jag tänker visa hur jag under den senare delen av år 4-6  arbetar med källkritiska samtal kring bilder, hur man kan ändra bilder digitalt för att uppnå ett speciellt syfte – som att nå en särskild målgrupp, förmedla en åsikt eller väcka debatt – och diskuterar sociala medier utifrån social status och psykosociala aspekter.

Beatrice Waters, lärare Textilslöjd/Bild Skutehagens Skola

 

 

 

Kan en bild ljuga?

jakob Norrby_200Våra elever följer dagligen bildflöden på internet så hur kan man använda det för att stärka eleverna i deras förmåga att analysera bilder via sociala medier. Kan en bild ljuga?

Jakob Norrby, lärare F-3 Landamäreskolan

 

Fröken, vem äger internet?

Malin Eriksson

Idag är internet något självklart i våra liv – men vad är egentligen internet? Workshop med övningar för åk 3-6 som förhoppningsvis gör dig och dina elever nyfikna att ta reda på mer.

Malin Eriksson, Verksamhetsutv IKT, Västra Hisingen

 
Sara Jönsson

Vett och etikett på nätet

Sara kommer att berätta hur hon på olika sätt arbetar med källkritik i skolan och på fritids. Varför det blev viktigt på hennes skola att arbeta med detta och samtidigt få in ämneskunskaper som ex NO. Material hon använt tillsammans med eleverna är UR´s filmer ”Är det sant?” samt Bamse materialet bl.a. Arbetet ledde till diskussioner med barnen kring vett och etikett på nätet.

Sara Jönsson,  Fritidspedagog Brunnsboskolan