Att ha kollegor som så öppet arbetar för att jag och mina elever skulle ha det bra och få det bra, har verkligen varit förträffligt. Att starta upp en verksamhet tar tid och vi håller fortfarande på att skapa rutiner för vårt mottagande och övergången till vanlig klass.

När jag startade fanns det speciellt en lärare som utmärkte sig. Hon verkade ha ett stort intresse för nyanlända och deras lärande. Det stod klart redan efter min första vecka. Inga-Lill som var mentor i klass 7A och undervisade i SO-ämnen och bild i flera olika klasser. En dag kom förslaget att vi skulle kunna göra något ihop. Hennes mentorsklass och förberedelseklassen. Jag och Inga-lill spånade fram ett förslag och vi skulle ta klassens mentorstid till att göra det på.

Vårt upplägg sträckte sig under fem lektioner. Vi skulle köra: speeddating, pratspel, orientering, spela King och till sist skulle de få berätta lite om en favoritlåt och lyssna på den tillsammans.

Första gången vi skulle in till klass 7A var det två elever i förberedelseklassen som inte vågade följa med in i klassrummet. De tyckte att det skulle bli så pinsamt att prata med de svenska eleverna. Eleverna i klassen var lika blyga och ovana vid möten med elever från andra länder. Vi skulle köra speeddating! Eleverna skulle sitta i grupper under fyra minuter och berätta lite om sig själva för varandra. Klass 7A och förberedelseklass förberedde sig med ett frågeformulär före själva träffen. Klass 7A var fantastiska! Vilket möte! Många skratt och en del missförstånd men vilken bra början! Eleverna i förberedelseklass var upprymda och glada över att de fått kontakt med andra elever.

inlägg 2a          klass7a4_beskuren

 

 

 

 

 

 

Till träff nummer två hade vi bestämt att vi skulle spela ett prat-spel med tärningar. Då ville alla följa med in. Vi i förberedelseklass förberedde oss så att alla skulle kunna prata om det som stod i rutan de hamnade på. Det kunde vara favoritfärg, godaste maträtten eller bästa boken mm. Vi gick in och spelade spelet i grupper. Lite pinsamt tyckte några elever, men alla försökte verkligen att göra det bra.

klass7a1

Dagen efter kom eleverna i förberedelseklass på att vi skulle skriva ett brev till klass 7A där vi tackade för spelomgången. Eleverna ville även skriva lite om sina hemländer, så att klassen skulle få veta lite mer om var de kom ifrån. Veckan efter fick vi ett svar från klass 7A, där de berättade om att de tyckte om att få reda på lite mer om eleverna i förberedelseklass. Vi hängde upp brevet på väggen!

Orientering! Hur svårt är inte det om man inte gjort det tidigare? Jättesvårt! Därför valde vi att de skulle ut och ta en kontroll gruppvis under träff tre. De fick i uppgift att ta leta reda på fem saker som fanns på orienteringskartan och ta en bild: stor sten, mur, byggnad och stor och liten stig. På kortet skulle hela gruppen vara med tillsammans med det som de hade hittat. Dessa bilder använde vi senare i förberedelseklass då vi arbetade med ord.

Vid träff fyra fick klass 7A visa eleverna hur man spelade King på skolgården. Det var i maj och det var ett härligt väder ute. Eleverna i klass 7A fick förklara och visa reglerna. Ett relativt lätt regelsystem som gjorde att de snabbt var igång. En del ville inte sluta spela när tiden var slut.

Sista träffen blev lite mer känslosam eftersom en del elever valt låtar från hemländerna och berättade om mer allvarliga saker. De hade förberett sig genom att skriva ner vilken artist de valt och varför. Sedan skulle de berätta vad den handlade om. Eleverna i klass 7A valde roliga och skrattiga låtar vilket gjorde att det blev en bra träff även denna gång.

Att skapa relationer är inte lätt. Speciellt inte när man är nyanländ och inte kan språket. Men det går lättare ifall alla drar åt samma håll. Vi såg även att det var lika bra och nyttigt för eleverna i klass 7A att träffa oss. De har visat stor förståelse och tvingats träna på andra förmågor än de hade gjort innan. Win-win för alla! Att kunna erbjuda de nyanlända möjligheter till språklig interaktion med elever som nått längre var en motivationshöjande faktor för mina elever.