Biblio

Med appen Biblio utvecklad av Axell media kan ett biblioteksbesök numera gå väldigt smidigt till direkt från ditt klassrum. För oss i skolan kan det vara bra att lyfta appen och ljudböcker i vår undervisning som ytterligare en ingång till läsupplevelse och som ett alternativ eller komplement till ordinarie tryckta böcker. Genom appen kan våra elever erbjudas nya möjligheter till när, var, hur och vad de läser.  Fler fördelar att nämna är att appen är kostnadsfri, enkel och tydlig att hantera samt även att den finns på andra språk som finska, engelska och arabiska.

Ladda först ner appen från Appstore till mobilen och sen loggar du in med ditt vanliga lånekort. Förutom att lyssna på böcker både online och offline kan man söka, utforska och låna böcker direkt i appen. I sökfunktionen finns kategorier och topplistor. Lånar man via webbens bibliotekssida syns lånet samtidigt i appen.

Pressreader

Vill du ha tillgång till dagstidningar och tidskrifter från hela världen finns PressReader. Via webbplatsen kan du helt gratis läsa dagstidningar och tidskrifter. PressReader finns även som app med men den har jag inte testat än. Innehållet som visas är detsamma som i papperstidningen. Du ser allt innehåll och bläddrar framåt sida för sida. Du loggar enkelt in från din bibliotekssida eller direkt via PressReader med ditt bibliotekskortnummer och din pinkod.

Användarguide till webbsidan PressReader hittar du här (engelska)

 

#Booknaps

IMG_0921Efter ett tips på facebook av Cecilia Jalkebo: Booksnaps ger texten mening blev jag inspirerad att låta elever testa booksnaps när de läste noveller. #BookSnaps kan förklaras som en visuell digital representation av de läsupplevelser och reflektioner som en läsare gör under läsandets gång.  Det går helt enkelt ut på att man tar en bild på texten man läser och på denna bild eller detta utdrag annoterar man d.v.s. stryker under ord, lägger till egen text, eller symboler. Syftet med konceptet är att främja och öka motivationen till läsning genom att dela läsupplevelser med varandra. Kan ett sådant här koncept vara en väg till att uppmuntra eleverna att reflektera men även att interagera kring bokens innehåll? #BookSnaps känns som ett modernt och fräscht sätt att reagera på text som nog kan bli något att utforska vidare, tänker jag.

Några förslag på användning:

  • Att visa läsförståelse
  • Att koppla och knyta an till texten via text till text, text till mig själv och text till världen.
  • Att visa och förstärka bildspråk i texten
  • Att visa och lyfta fram karaktärsdrag i texten
  • Att återkoppla och interagera kring läsupplevelser

Frågan är hur skapar vi #BookSnaps och hur delar vi dessa så de blir synliga för oss själva och kanske andra?  Mina elever hade Snapchat så de använde den appen. Annars laddar man enkelt ner Snapchat från App Store. Via Snapchat kan man ta en bild som sedan kan annoteras med text, förstoringar, understrykningar eller emojis. Eleverna sparade enkelt ner bilderna till sina mobiler. För egen del testade jag att annotera bilder med hjälp av min iPhone och den senaste uppdateringen som gör att bilder kan annoteras och det gick lika bra, men tyvärr kan man inte lägga till emojis, vad jag kan förstå.  Bilderna kan delas t.ex i Google Classroom eller i Padlet om man vill ha en visuell digital samlingsyta som lättåskådligt samlar ihop allas booksnaps och som i sin tur kan delas vidare.

Padlet blev valet första gången jag utforskade #BookSnaps med eleverna. Här har jag länkat till padleten så du kan se hur det blev.

 

IMG_0919 (2)