Att arbeta med datalogiskt tänkande är kanske inte självklart men väldigt viktigt. Jag valde att börja arbeta med en bok som jag länge tittat på. ”Hej Ruby” som handlar om ett äventyr i datorernas magiska värld, skulle kunna kalla det en slags sagobok om programmering.


I denna bok finns det mycket att prata om där både text och bilder berättar. Den behandlar datalogiskt tänkande och hur vi kan tänka samt arbeta kring det. Hur vi kan tänka logiskt och som en dator för att förstå hur tekniken runt om oss fungerar. Vi började med att läsa boken och fick stoppa ofta för att prata om vissa begrepp samt göra kopplingar till programmering eller datorer och det verkliga livet. Jag måste säga att eleverna var förtjusta så fort vi började, alla gillar ju ett äventyr…..samt att det handlade lite om kodning dessutom 😊

I klassen har vi redan arbetat med programmering på olika sätt så de kände därför igen vissa områden. De kände igen vissa utförande eller mönster och fick nu de rätta begreppen för det.

Boken tar upp många huvudbegrepp som dyker upp i programmering, såsom hitta mönster, sekvens, algoritm, loop, buggar, villkor och funktion etc. Vi fick flera tips på hur man kan tänka i sitt vardagliga liv för att förstå lite hur en dator tänker. På en vägg har jag satt upp utdrag från boken, det vi diskuterat samt vad datalogiskt tänkande är och varför kan vi behöva det.

Vi började med att göra den första uppgiften som handlade om att skapa sekvenser. Alltså en serie beskrivningar steg för steg hur någonting skall utföras i ordning. Detta är väldigt typiskt i programmering och datorns värld. Där är det väldigt viktigt att algoritmerna stämmer, alltså att det som ska utföras bryts ner och beskrivs i stegvis och rätt ordning. Detta blev även perfekt skrivuppgift för veckan! De skrev alla egna instuktionstexter om valfritt ämne. Jag ville bara att de skulle fokusera på att det blev tydligt och var i rätt ordning osv. Sedan var det bra om de valde något de visste hur man skulle göra.

Jag började med att läsa Rubys beskrivning av hur man borstar tänderna, vilket låter enkelt men här är det är bra att diskutera att man inte bara kan säga ”borsta tänderna” till någon som inte vet hur man gör. Istället måste man bryta ner det och börja med att: 1. gå in till badrummet 2. ta fram tandborsten 3. lägg på tandkräm 4. häll på vatten osv. Precis på samma sätt fungerar datorer, de vet inte själva utan det är koden vi lägger in som beskriver hur de ska gå till väga. Hoppar man över en del eller lägger instruktionerna i fel ordning blev det jättetokigt av allt. Sedan visade jag en övning på tavlan ”Hur man ritar en smiley”, där jag beskriv steg för steg hur de skulle gå till väga samt i vilken ordning. Till sist fick de skriva själva. Detta var verkligen en rolig och lärorik övning på många plan! Vi fick in svenska, läsning, diskuterade många begrepp och nya ord, stavning, instruktionstexter, datalogisk tänkande och mer. I slutet på veckan ska vi prata mer om texterna och koppla det till sekvens och skriva algoritmer 👍🏻




Vi fick verkligen stor variation, allt från hur man duschar, till hur man bakar maränger, simmar, bygger sandslott, spelar Pokémon go, skär ananas, klipper ut en hjärta, hur man boxas, sadlar en häst, gör en perfekt volt och då är många inte färdiga än……så vi får se vad mer de kommer med.