Filtrera på

Rensa alla filterval

close small Created with Sketch.

    Verksamhet

    Fritidshem

    Förskola

    Förskoleklass

    Grundskola 1-3

    Grundskola 4-6

    Grundskola 7-9

    Grundsärskola

    Gymnasium

    Ämne

    Tema

    Typ

    Dölj

    Sökresultat för

    Filtrera resultat

    Filtrera på

    Rensa alla filterval

    close small Created with Sketch.

      Verksamhet

      Fritidshem

      Förskola

      Förskoleklass

      Grundskola 1-3

      Grundskola 4-6

      Grundskola 7-9

      Grundsärskola

      Gymnasium

      Ämne

      Tema

      Typ

      Dölj

      Hittade 53 resultat

      Sortera efter
      • Datum (Fallande)
      • Datum (Stigande)
      • Titel (Fallande)
      • Titel (Stigande)

      "Alla får vara med" - om lek och regler

      På fritidshemmet ställs vi ofta inför situationer som sätter vår pedagogik på prov. Barn har rätt till sin lek, samtidigt som vi inte vill att barn ska känna sig ensamma eller uteslutna. I detta blogginlägget kommer ni få följa med på ett fiktivt fritidshem och träffa Leija. Bloggen mynnar ut i en diskussionsfråga.

      En undervisning som uppmuntrar eleverna att bli bokslukare!

      Tjuvstartar lite innan den formella arbetsstarten nästa vecka. Jag längtar efter mina elever och jag längtar efter att få ha roliga lektioner med dem och se utveckling framåt! Det är allt det där andra som känns lite motigt... ni vet nog vad jag menar: ekorrhjulet som snurrar igång, stresspåslaget, tekniska missöden, möten som inte alltid blir så produktiva som alla egentligen vill (och det går ju faktiskt att ändra på), rapporter, blanketter, åtgärdsprogram och extra anpassningar.

      Sommarfritids - tillfälle att sätta rutiner inför HT17

      Sommarfritids är en möjlighet att vara spontan, utgå ifrån barnens intressen och i högre grad ge möjlighet till en verksamhet som är svårare att få till under terminen. Men sommarfritids ger oss inte bara tid att bygga på relationer med barnen som är där. Det ger oss också en unik möjlighet att planera inför höstterminens olika utmaningar.

      Ta med framgångsberättelserna in i sommaren!

      Innan det är dags att checka ut fullständigt är det bra att göra en utvärdering. Många som undervisar har säkert låtit elever utvärdera ämnen och kurser och då gäller det att analysera vad resultaten egentligen säger. Kanske har du fått göra en utvärdering på egen hand och skickat in till din chef eller så har du gjort en utvärdering ihop med ett arbetslag. Oavsett vilken typ av utvärdering du gjort så är det viktigt att ta den på allvar.

      Kuratera digitala topplistor

      I en tid där informationen flödar är det omöjligt att konsumera allt på en gång. Vi omges och läser olika slags rekommendationer och topplistor över filmer, spel, musik m.m. i ett försök att skapa oss en överblick inom ett visst ämnesområde. Dessa rekommendationer är alla exempel på kurateringslistor skapade av olika människor. Alla dessa människor har skapat dessa samlingar utifrån sina egna perspektiv och syften. Genom att eleverna tar del av andras och själva producerar sådana samlingar ges de möjlighet att träna på sin digitala litteracitet och öva kritiskt tänkande; att förstå, analysera och utvärdera digitala resurser. 

      Vad är datalogiskt tänkande?

      Vad är datalogiskt tänkande? Att tänka som en dator? Ja, ungefär så. Och varför kan detta vara viktigt kanske många undrar? Att lära sig hur en dator fungerar lär oss hur vårt samhälle fungerar idag och ännu mera när våra barn växer upp. Vårt samhälle utvecklas i en enorm takt och allt mer byggs upp och styrs av kod. Att lära sig hur en dator tänker och hur man kan använda det ger eleverna de verktyg de bland annat behöver för att verka i en digital värld. Det handlar mycket om en problemlösningsprocess för att beskriva, analysera och lösa problem på ett sätt så att datorer kan hjälpa till.

      Jalla - läs- och skrivutmaningar samt boksamtal!

      I det här inlägget vill jag lyfta några nyheter och tips av varierat slag inom språk, -läs- och skrivutveckling. Det första är en nyutgiven app för boksamtal som rätt och slätt heter "Boksamtal", det andra är ett nytt läromedel i svenska som andraspråk "Jalla - raka vägen! B", det tredje är en sommarlovsutmaning som heter "Jag har läst" och det fjärde och sista är en novelltävling som Novellix anordnar.

      Elevledda och digitala utvecklingssamtal

      Nu är vi äntligen klara med vårens utvecklingssamtal. Jag måste säga att det var ett nöje att arbeta med dem i år! För första gången hade vi helt elevledda utvecklingsssamtal där eleverna hade förberett en digital presentation. De har verkligen lagt ner mycket tid och förberedelse på sina presentationer. Först tänkte jag berätta lite kortfattat hur det elevledda samtalet gick till och sedan förklara hur de skapade sina presentationer.

      Visa fler
      illus_dela kunskap Created with Sketch.

      Tillsammans blir vi bättre

      Det är när vi delar med oss av det vi gör, som vi hittar kollegor att samarbeta med.

      Vi vill gärna ha din hjälp att lyfta fram lärande exempel som vi kan dela med varandra.

      Läs mer om Pedagog Göteborg link right Created with Sketch.